دانلود آهنگ لری قدیمی غمگین

انواع موسیقی در قوم لر
موسیقی و ترانه های فصول: موسیقی و ترانه های ویژه فصول مختلف مانند برزه کوهی، ماله ژیری، کوچ بارو. موسیقی و ترانه های کار: به منظور سهولت و تسریع در کار مردان و ن ایلاتی، این ترانه ها به صورت فردی یا دسته جمعی خوانده می شود، مانند ترانه های گل درو (برزیگری)، هوله (خرمن کوبی)، مشک زنی، شیردوشی و چوپانی. سرودهای مذهبی: بر اساس کلام های یارسان (از سروده های اهل حق) بوده، جنبه عرفانی و اعتقادی آن بسیار عمیق است. پس از انقلاب ۵۷
موسیقی سازیساز سرناکمانچه شش تکه پشت باز، موزه فلک الافلاکشامیرزا مرادی در حال نواختن ساز سرنا[۱]
سرنانوشتار اصلی: سرنا در اصل در میان اقوامی که زبان هندواروپائی اولیه را صحبت می کردند این ساز به علت اینکه از شاخ حیوانات ساخته می شد به این اسم نامیده شده.دهلنوشتار اصلی: دهل
کمانچه (تال) نوشتار اصلی: کمانچه کمانچه لری یا تال سازی است که به کمانچه متداول در موسیقی سنتی شباهت های فراوانی دارد اما دو ویژگی آن را از کمانچه سنتی مجزا می سازد.

دانلود آهنگ لری بختیاری دشتی

تنبکنوشتار اصلی: تنبکتمبک یکی از سازهای کوبه ای پوستی است و از نظر سازشناسی جزء طبل های جام شکل محسوب می شود که از این خانواده می توان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه و همچنین زیربغلی در افغانستان اشاره کرد. تنبورنوشتار اصلی: تنبور
تنبور را با پنجه نوازند و این خود دلیلی است بر ارتباط خانوادگی تنبور و دوتار محلی و سه تار که آن ها نیز با انگشت (ناخن) به صدا در می آیند. تاریخچه علیرضا حسین خانی در حال نواختن ساز تالبر اساس کاوش های باستان شناسی در مناطق لرنشین، تصویری از رقص و پایکوبی بر قطعه ای سفالی به دست آمده که قدمت موسیقی در این منطقه را به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح رقم می زند.
ترانه لری ترجمه فارسیاَسبت و زین و کتلت زیه در مال اسبت به زین و کتل تو جلوی منزلگاه استدشمنو شادی کنان دوسو ن زال دشمنان شادی می کنند و دوستان زار می زنندشمشیرت منه غلاف ترسم خورش زنگ شمشیرت در غلاف مانده ترسم زنگ بزند
کینه دارم بعد خوت وش وش بکنه جنگ چه کسی را دارم که بعد از خودت با آن جنگ کنمدات برو کگو برو همه بران مو مادرت موی می برد خواهرت موی می برد همه گیسو می برندهمه برن و کارد زنت و خنجر اگر همه با کارد موی برند همسرت با خنجر موی می برد موسیقی و ترانه های کار: شامل ترانه هایی است که مردان یا ن به ویژه جوانان در هنگام کار، مانند جمع آوری هیزم، آب، شیردوشی و برداشت محصول مشک زنی می خوانند.
بررسی و تحلیل ضرباهنگ ترانه هاهمت علی سالم در حال نواختن ساز تال ۴ سیم بررسی و تحلیل ملودی ترانه ها

دانلود آهنگ لری شاد عروسی لرستان سه پا

ساز کمانچه به عنوان ساز رسمی مردم لر ایفای نقش می کند.ویژگی های کلی موسیقی لری ترانه ها مانند سنت رایج در ترانه های محلی سایر نواحی، از دو جمله (فراز و فرود) و گاه از یک جمله تشکیل یافته اند؛ و معمولاً بیت واحدی از کلام در هر ترانه وجود دارد که مانند ترجیع بند تکرای می گردد، عموماً ترانه ها با انتخاب کلمه ای از این بیت نامگذاری می شوند، مشابه این مورد در ترانه های قوم کرد وجود دارد.
ترانه دایه دایه ریشهٔ این سرود حماسی لری طبق اسناد و روایت ها بدین صورت است:
موسیقی محلی لرستان چندان ناشناخته نیست؛ ولی برخلاف بسیاری از موسیقی های نواحی دیگر ایران، از حیث مقامات محدود است و معمولاً در <<دستگاه ماهور>> اجرا می شود.
ترانه های لری با همهٔ پیوندی که با ریشهٔ زبان فارسی دارند، برای همهٔ فارسی زبانان قابل فهم نیستند.
▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد :
درمراسم سوگواری برای هرفردی بنابه ارزش و جایگاهش در آن قوم آوراز ویژه ای می خوانند چنانکه تفاوت زیادی میان اشعار سوگ کودکان وجوانان ناکام با مردان بزرگ قوم می باشد.
● موسیقی های آوازی (کلامی) و موسیقی های سازی ▪ موسیقی آوازی لرستان
● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی)
بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر رخت بر بند تا رخت بربندم از این سرای دلگیرکه تو از غصه و من از حسرت، هر دو با هم پیر شده ایم.پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،

دانلود آهنگ لری غمگین

▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا می کشم تا می کنم پیر یا مورم دو قورس ُ یا وطن دیر
درد دل یا می کشد مرا یا پیرم می کند، نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست،
▪ ساری خونی (ساریه خوانی) آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟
ای دله سی دیلرو هه می زنی زار یه تونو به دیلرویه دینه یار این هم تو و دهلران و دیدن یار.● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار
ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلام های دینی ـ کلام های یارسان، چل سرو
▪ مویه ها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی ▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره<<کو چر>> و <<سوار چر>> ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز
ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری

دانلود رایگان آهنگ لری غمگین قدیمی

▪ مقام های شادی - عروسی ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه) ▪ مقام های سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو)
▪ مقام های عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه .
شایان ذکر است که جای دارد پیشینه ی موسیقی دیار کهن لرستان، با تحقیقات و پژوهشهایی بسیار معرفی گردد همچنان که کارهایی ارزشمند نیز صورت گرفته است، غرض حقیر بیشتر فتح بابی برای دوستان هنر دوست است. سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور) ۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله)
۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از<< سحری (اعلام مرگ کسی)>>، << چمریانه >>، <<هرا>> و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی <<کار>>:
ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است: میرنوروزی که آوازهای عاشقانه می باشد.
با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون <<باخته>>، <<بازی>>، <<دَس گِرِتِه>> استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی <<کراد>> خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند

مردم لرستان اصولاldquo; براین باور هستند که سرودخواندن درکارهای دسته جمعی باعث تقویت در کارشان می شود.▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد :
ـ رارا، آهنگی است که درسوگ فردی نواخته می شود که دانلود آهنگ لری شاد دوپا برای عروسی همراه با رقص واشعار مور است. درمراسم سوگواری برای هرفردی بنابه ارزش و جایگاهش در آن قوم آوراز ویژه ای می خوانند چنانکه تفاوت زیادی میان اشعار سوگ کودکان وجوانان ناکام با مردان بزرگ قوم می باشد.● موسیقی های آوازی (کلامی) و موسیقی های سازی
▪ موسیقی آوازی لرستان با وجود اینکه با مطالعه و معرفی آثار فرهنگ مادی و معنوی هر جامعه و پژوهش علمی در همین گذرگاه سخت و دقیق می توان به این جهان ناشناخته راه یافت، ولی بررسی فرهنگ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگی آن شدنی نیست، اما با هدف نمایش گوشه هایی از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند این مرز و بوم و ترغیب بیشتر پژوهشگران مشتاق به دریای بیکران فرهنگ موسیقایی، روزنه هایی از این تصویر توصیف ناپذیر را می گشاییم.● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی)
این آواز، گاه در دلتنگی، گاه در اوقات فراغت، در حال کار، در شادمانی و سور، گاهی به انگیزه تهی کردن درون از فشارهای روحی و شکوه و شکایت از جور روزگار، پند و اندرز و گاه در جلوه غم عشق، از حنجرهٔ توانایان این شیوه و با دست و پنجهٔ نوازندگان زبردست خوانده و نواخته می شود.بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،

دانلود آهنگ های شاد لری دو پا

▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) این دو گونهٔ آوازی نیز همچون آواز علی سونه همراه با کمانچه و توسط مردان خوانده می شود.ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا می کشم تا می کنم پیر یا مورم دو قورس ُ یا وطن دیر
درد دل یا می کشد مرا یا پیرم می کند، نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست،
▪ ساری خونی (ساریه خوانی) ساری خونی عمدتاً به مویه نزدیک تر است و این غم انگیزی و حزن آلودی، گاه تا بدانجاست که در مراسم سوگ نیز از آن استفاده می شود.آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟ ای دله سی دیلرو هه می زنی زار
یه تونو به دیلرویه دینه یار ● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه
ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلام های دینی ـ کلام های یارسان، چل سرو ▪ مویه ها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی
▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره<<کو چر>> و <<سوار چر>> ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو
ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری ▪ مقام های شادی - عروسی چو بازی.ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه)

دانلود آهنگ لری بختیاری اصیل

▪ مقام های سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو) ▪ مقام های عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه
موسیقی لرستان به دلیل محدودیت جغرافیایی این خطه و محصور بودن آن درمیان کوههای سر به آسمان ساییده زاگرس و عدم هم مرزی این سرزمین با کشورهای بیگانه نسبت به موسیقی سایر مناطق کشور بکرتر ودست نخورده تر مانده است.سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور)
۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله) ۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از<< سحری (اعلام مرگ کسی)>>، << چمریانه >>، <<هرا>> و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی <<کار>>:
ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است: با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون <<باخته>>، <<بازی>>، <<دَس گِرِتِه>> استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی <<کراد>> خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند
چکیده
آنچه در این مقاله در مورد موسیقی لرستان بیان شده است را می توان در چند عنوان بطور خلاصه ذکر کرد:ب) جایگاه موسیقی در فرهنگ مردم لرستان بطو ری که در هر مراسم و آیین اجتماعیِ مردمان این مرزج) سازهای رایج درموسیقی لرستان که به سه دسته سازهای بادی، زهی و کوبه ایی تقسیم می شوند.د) موسیقی محلی لرستان و مقام های موجود در آنکه به دو بخش موسیقی آوازی (کلامی) و سازی تقسیم می شود.
emsp;ما به تنهایی ازگفتن سخنی نو عاجزیم مگر به کمک نیاکانمان ومیراث گرانب هایشان.مقدمه:
تاریخچه موسیقی درلرستانقطعه سفالی که از [کاسو] ها یا [کاسی] ها درهزاره سوم پیش ازمیلاد درکوهستان های زاگرس بدست آورده است سه انسان را د رحال رقص درنزدیکی چادر ها یا کلبه هایی نشان داده است (تصویر 2)
جایگاه موسیقی درفرهنگ مردم لرستانبه طورکلی می توان گفت که طبیعت کوهستانی، زندگی ایلی وشرایط قومی وفرهنگی درکنار سرنوشت تاریخی ایلات لرستان به موسیقی این منطقه رنگ وجلوه ایی خاص بخشیده، تنوع نغمات درموسیقی لرستان اصالت وفرهنگ مردمان این دیار را هویدا می سازد.
سازهای رایج درموسیقی لرستان1- سازهای بادی (Aereophones (): سرنا - دوزله - بلور2- سازهای زهی (Chordophones) کمانچه - تنبور3- سازهای کوبه ای (membranophones): تنبک (تمبک) - دُهُلموسیقی محلی لرستان

دانلود آهنگ غمگین لری برای مرگ برادر

موسیقی را می توان در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته باز شناخت:الف) موسیقی آوازی (کلامی) ب) موسیقی سازی1- آوازهای شادمانه (عروسی)؛ ترانه هایی که عملا بدون همراهی ساز و با هم آوایی ن در مراسم عروسی اجرا می شود و عبارتند از سیت بیارم، بینا بینا، بزران بزران
بزران بزران: نیز از دیگر آواهای شادمانه (عروسی) می باشد.برخی از این آوا ها عبارتند از:کچکله شیرازیکوش طلاهالو گنم خر که به معنی ((دایی گندم خر)) است و از ترانه های مشهور لری در مقام سه پا است.آواهای عاشقانه مانند:
بزران در مقام سنگین سماع اجرا و خوانده می شود.3-کلام های دینی یا سروده های مذهبی:4-مویه ها (سوگواری):
5-آوا های دلتنگی و غریبی:علیدوستی یا علیسونه یکی از کهن ترین و رایج ترین آواز های لری است در گوشه ((داد)) دستگاه ماهور اجرا می شود.6- آواز های حماسی:آثار نظامی گنجوی و بالاخص خسرو و شیرین پر است از آثار ماندنی موسیقی کهن ایرا نی که کمتر دچار تحریف و فراموشی شده این موسیقی از آمیخته شدن انواع موسیقی طبقاتی به وجود آمده است.از انواع آواهای حماسی می توان به:
شاهنامه خوانی لری و لکی:7-آواز های طنز و هجو:این ترانه ها اغلب به صورت فی البداهه در هجو شخص یا موضوع یا مکانی سروده شده و برخی اوقات نیز با حرکات نمایش طنز آلود فرد یا افرادی همراه بوده است از جمله این اوا ها می توان بهماست فروشهورم هورمهی راسی سله
هی نبات8-موسیقی آواز کار (ترانه های کار):ب- موسیقی سازی:
مقام های این نوع موسیقی عبارتند از: مقام های شادی (عروسی)، مقام های سوگواری، مقام های مذهبی یارسان، مقام های حماسی، مقام های دلتنگی و عاشقانه- مقام های شادی (عروسی):رقص (سنگین سماع، دو پا، سه پا، شا نه شکی، اشکاری):نوع ساز: (سرنا، دهل، تنبک، کمانچه)رقص و آواز: (بینا بینا، کیودار، کلنجه زرد)
2- مقام های سوگواری:نوع ساز (دهل، سرنا) موسیقی سوگواری بیشتر جنبه آیینی داشته و در مراسم عزاداری از روزگار کهن تا کنون کاربرد فراوان دارند معروف ترین مقام های آن عبارتند از:پاکتلیچمری یا چمرانهشیونییاری
کریمخانی3-مقام های عاشقانه و دلتنگی (کمانچه و تنبک)داده هاي باستان شناسي ،در كنار برخي آداب ،سنن و واژه هاي بجا مانده از گذشته ي تاريخ فلات ايران و سرزمين هاي همجوار و مرتبط ،تنها دستاويز و راهنماي ورود به تاريكي هاي پر پيچ وخم تاريخ اين سرزمين است.در همين راستا گاه به صورت گزينشي ويا به طور مختصر رد پاي كاسي هاي را در اعماق فرهنگ وتمدن بين النهرين كاويده ،اما از جايگاه وپايگاه اصلي آنان (لرستان ) مطلب چندان روشن و رهگشايي بدست نداده اند .
ساير محققان ،از جمله پژوهندگان كرد مانند:آيت الله مردوخ كردستاني با استناد بر ساختار كهن زبان لري (نسبت به ساير گويش هاي همجوار )،بر اين اصالت تاكيد كرده اند چنانچه فاروق صفي زاده در تاييد تاريخ مردوخ آورده است : جايگاه لرها به مركز پهلوي كهن خيلي نزديك بوده واز آميزه با بيگانگان هم دور بوده اند ، حتي از ملت كلده وآشور هم چندان اثر پذير نشده اند و تغيير گويش نداده اند (اديان باستاني ايران64:1385)بر اين اساس براي دست يابي به مختصـري از تاريخ موسيقي لرستان در دوران باستان ،تعمق در واژه هاي بازمانده از گذشته ،كه اينك هم با كمـترين تغيير تلفظ ،در فرهنــگ موسيقي لرستان و بعضا" در مناطق همجوار حضور داشته ،گريز ناپذير است.bg pattern
(اولین شکل از سمت راست) كه هنوز در غالب نقاط ايران (به ويژه لرستان ،كردستان ،كرمانشاه و مناطق بختياري نشين )متداول است (نگرش به پيشينه موسيقي ايران ،سوري ايازي1383 :44و 46 ).همچنين اثر ديگري كه نشانگر رقص جمعي و شايد يك نوع تهيج و هماهنگي افراد به هنگام كارهاي دسته جمعي است در ميان اين آثار وجود دارد

منبع سایت دانلود آهنگ جدید ریتم تاپ ritm.top

https://open.spotify.com/album/7m9rRr57xRdo3aaUVRnxLW
https://www.musicgenreslist.com
https://www.digitalmusicnews.com/2016/04/07/most-popular-music-genres-america/

نگاهی به گروه موسیقی ایوان بند

معرفی رضا بهرام خواننده و آهنگساز محبوب ایرانی

نگاهی به زندگی شخصی و حرفه ای حجت اشرف زاده خواننده خوش صدای پاپ

معرفی علیرضا طلیسچی خواننده خوش صدا و محبوب پاپ

دانلود آهنگ لری شاد سه پا میلاد بیرانوند

هانا کامکار و گله او از سانسور در صدا و سیما

دانلود آهنگ های شاد مهر top song

های ,موسیقی ,ـ ,▪ ,لرستان ,لری ,مقام های ,می شود ,▪ آواهای ,در لرستان ,دانلود آهنگ ,خیر، کشکله شیرازی ,مراسم شادمانی نواخته ,چمری سحری، شیونی، ,دادُوا، حماسه کرمی،
مشخصات
آخرین جستجو ها